Warning: strpos() [function.strpos]: needle is not a string or an integer in /home/ci5.cz/ci5.cz/agentura/index.php on line 31
Agentura Ci5
2.ženijní den - muzeum VHÚ Praha - Lešany u Týnce nad Sázavou 21.května 2011 
Sobota, květen 21, 2011, 12:51 AM
Převzato z www.army.cz


Slunečný Ženijní den se vydařil, diváky zaujal i znovuzrozený Jackson

21.5.2011 • Ženijní den v Lešanech u Týnce nad Sázavou zahájil v sobotu 21. května už šestnáctou sezónu Vojenského technického muzea. Před plnými ochozy zdejší Arény se předvedly dvě desítky strojů ženijního, ale i bojového charakteru. Svou premiéru si odbyl i zrenovovaný americký stíhač tanků M-36 Jackson z období druhé světové války.


Po páteční noční bouřce se v sobotu brzy ráno topil lešanský areál ještě v mlze, ale před bránou již čekali první návštěvníci. V půl desáté už naplno svítilo slunce a Vojenské technické muzeum Lešany se rázem zaplnilo tisícovkami milovníků vojenské historie. Ti mohli hned poblíž růžového tanku obdivovat seřazenou linii vojenských automobilů včetně legendárních amerických jeepů i sovětských gazíků, ale kroky mnohých mířily k blízkému bunkru - lehkému opevnění vz. 36, který sem byl přenesen z mosteckého hnědouhelného dolu jen pár dní před otevřením muzea. Vedle bunkru byly stylově postaveny dva malé stany a okolo chodila vojenská hlídka.

Již od samotného otevření muzea sklízela zaslouženou pozornost technika 15. ženijní brigády „Generála Karla Husárka“. Tato bechyňská brigáda byla hlavním partnerem letošního zahájení a všem jejím příslušníkům patří velký dík za zdařilý průběh celého dne. Možnost detailního seznámení se s technikou, která zasahuje například i v průběhu povodní, byla pro většinu návštěvníků nevšedním zážitkem.

Návštěvníků ve vojenském oblečení či alespoň s některou částí vojenského oděvu bylo v celém areálu mnoho. V půl jedenácté se všichni soustředili v prostoru Arény, kde začal hlavní program. Úvodní slovo pronesl ředitel Vojenského historického ústavu Praha plukovník Aleš Knížek. Zdůraznil také, že Ženijní den se koná jen krátce poté, co vláda schválila takzvanou Bílou knihu obrany, která určuje koncepci rozvoje české armády pro následující desetiletí. Pro armádu je to důležitý mezník, který jí zajišťuje jasnou budoucnost.

Hlavní program v Aréně odstartovala ukázka 121. strážního praporu aktivních záloh při Krajském vojenském velitelství Praha, která předvedla boj, v němž se střetli vojáci se skupinou bojovníků partyzánského charakteru. Nad hlavami také zakroužil vojenský bitevní vrtulník Mi-35. Pak už následovaly ukázky ženijní techniky podle dobové chronologie.
Nejprve se do Arény vydala Tatra 92, na dnešní poměry nevelký nákladní vůz, který měla československá armáda ve výzbroji v době první republiky. Jejími společníky byli ovšem i dva statní koně, kteří táhli povoz. Koně byli v meziválečné době zcela neoddělitelnou součástí tehdejších armád, teprve od počátku 30. let byli postupně nahrazováni automobily.

Válečné období charakterizoval jeden z nejznámějších armádních dopravních i bojových prostředků, obrněné pásové vozidlo wehrmachtu SdKfz 251 „Hakl“. Stejně tak se představil jeep symbolizující Československou samostatnou obrněnou brigádu bojující v závěru druhé světové války na území Francie. Dalším válečným vozidlem bylo vyprošťovací britské vozidlo Scammell.

Éru padesátých let zahájil burácivým vjezdem do Arény vyprošťovací tank VT-34 postavený na podvozku nejpočetnějšího tanku historie T-34. Vpád ruského živlu do střední Evropy byl sice v případě Československa roku 1945 vnímán kladně, ale jeho mnohá negativa se objevila především po roce 1948. Jedním z nich bylo i to, že se československý vojenský průmysl ocitl zcela v područí sovětské strategie. I proto se výroby nedočkalo obojživelné vozidlo MOŽ-2. Jeho jediný prototyp, který najdeme právě ve sbírkách VHÚ, také vjel do Arény a u diváků vzbudil oprávněný zájem. Padesátá léta ještě symbolizovala dvojice Tater 111, bagr a nákladní vůz. Oba po pečlivé renovaci v nádherných modrých barvách.

Stroje se pak v Aréně střídaly v pravidelném rytmu. Před diváky vjel obojživelník PTS, mohutnou sílu svých motorů předvedl vyprošťovací tank VT-55 (podvozek tanku T-55), praktickou práci ženistů dobře ilustroval i samohybný minový ukladač na podvozku bojového vozidla pěchoty.
Velkou pozornost vyvolala ukázka 15. ženijní brigády, která předvedla dva automobily Tatra nesoucí mostní konstrukce. Starší typ AM-50 vjel na vyvýšený pahorek uprostřed Arény a během pár minut tu stál most, který se původně nacházel složený na korbě automobilu. Veliký potlesk také sklidila ukázka „malého-velkého“ stroje, neboli pásového vozidla CAT s přední radlicí, které bylo schopno zdolat snad všechny svahy se všemi možnými náklony v Aréně.

Finále hlavního programu obstaral stíhač tanků M-36 Jackson. Na tehdejší dobu velký stroj brázdil měkčí půdu po deštích s naprostou jistotou. Nový motor, kterým byl Jackson vybaven, ukazoval svoji sílu a stíhač dokázal vyvinout i velice slušnou rychlost. Tento stroj se dostal do bojů ve druhé světové válce v roce 1944, Vojenský historický ústav ho získal ze složek armády bývalé Jugoslávie.

Po Jacksonovi se předvedla nejmodernější technika, konkrétně obrněný transportér Pandur. Teprve v této konfrontaci si diváci mohli uvědomit, jaký propastný rozdíl je mezi technikou minulosti a dneška. Pandur se pohyboval po náročnějším terénu se samozřejmou lehkostí, jeho otočná věž byla schopna velice rychle sledovat potenciální cíle. Osmi koly vybavený Pandur bez problémů zdolal i některé prudké výjezdy, kde měly problémy starší pásová vozidla. Navíc chod jeho motoru byl velmi tichý. Se srovnatelnou jistotou, obratností a rychlostí se po Aréně pohybovalo prakticky jediné vozidlo: unikátní Tatra 815, speciál upravený pro závod Paříž-Dakar z počátku 90. let, se kterým jezdil Karel Loprais. Hlavní program v Aréně uzavřela před jednou hodinou odpolední druhá ukázka 121. strážního praporu aktivních záloh KVV Praha.
Návštěvníci ještě dlouho procházeli areálem Vojenského technického muzea, mohli také shlédnout akci Zásah záchranářů v sutinách domu. Poblíž místa, kde se zásah odehrával, bylo nastříkáno i velké pěnové pole, které se pro děti stalo vítanou příležitostí zahrát si v létě na „sněhu“.
Vojenské technické muzeum Lešany je nyní otevřeno o víkendech od 9.30 do 17.30, v červenci a srpnu bude otevřeno v tu samou dobu téměř po celý týden, od úterý až do neděle. Další velká akce se odehraje 27. srpna 2011, kdy se zde uskuteční další Tankový den. Tentokrát bude věnován bojovým vozidlům z období druhé světové války. Právě několik tanků této éry se nově objevilo ve sbírkách Vojenského historického ústavu a nastala vhodná chvíle předvést je veřejnosti.

Další informace o aktivitách Vojenského historického ústavu najdete na www.vhu.cz



Lešany u Týnce nad Sázavou VHÚ Praha -7.5.2011 Jízda partnerů 
Sobota, květen 7, 2011, 05:01 AM






5.Společenské setkání dobrovolných záchranných sborů ĆR Praha Hotel Praha 
Pátek, březen 25, 2011, 07:20 PM
Projev 1.místopředsedy senátu Parlamentu ČR MUDr. Přemysla Sobotky






Takhle tančí dobrovolníci a jejich hosté.



BUNKROLOGICKÝ TÁBOR 
Sobota, únor 12, 2011, 04:18 PM
Leták v .pdf



Připravujeme 5.Společenské setkání dobrovolných záchranných sborů ČR 


Zpět Další
Country Radio